Przewodnik prowadzący otwarty spacer po Rejkiawiku (który skądinąd bardzo polecam) określił nowoczesny kwartał na północy stolicy mianem Manhattanu. Nie jestem pewien, czy to trafne określenie, skoro najwyższy budynek w mieście mierzy 73 metry i bynajmniej nie jest położony w manhattańskim sektorze. Bez wątpienia jest tu jednak nowocześnie, a nawet i niekiedy futurystycznie. Kwintesencja tych doznań estetycznych ogniskuje się w intrygującej szklanej bryle sali koncertowej Harpa.
Architektoniczne wotum godne Świątyni Opatrzności?
Nieprzeciętnej urody budowla, w której zadomowiła się islandzka orkiestra symfoniczna oraz opera, zajmuje miejsce na północnym nabrzeżu Rejkiawiku od 2011 roku. Według powszechnego przekonania, wyzwanie budowy opery narodowej postawiła narodowi islandzkiemu lokalna prasa w 1881 roku. Te niezwykle korzystne okoliczności posyłają na afisze dumne hasła o ukończeniu budowy po ponad stu latach wyczekiwań.
Zejdźmy jednak na ziemię, na której perspektywicznie nazwane islandzkie Stowarzyszenie Sal Koncertowych powołano do życia w 1983 roku, zaś plany projektowe w kontekście pierwszej z nich przypadły na lata 90., a sama budowa ruszyła na początku roku 2007.
Skład bazaltowych kolumn
Charakterystyczna elewacja złożona ze szklanych „łusek” o nieoczywistym kształcie odbija w swej głębi nie tylko nadbrzeżną panoramę miasta, ale także odzwierciedla nieobce Islandii zmienne warunki świetlne, w szczególności zorze polarne, przeglądające się w lustrzanej bryle, zaś gdy naturalne światła gasną, rozjaśnia się barwnymi pokazami. Nieregularna geometria owych „okienek” oddaje się islandzkiemu fetyszowi bazaltowych kolumn – dostrzegacie tu ich przekroje?
Za powszechnie doceniany design budowli w przeważającej mierze odpowiada islandzko‑duński duet architektoniczny Olafur Eliasson i Henning Larsen. Dżentelmeni wywalczyli dla swojego dzieła między innymi prestiżową Nagrodę Unii Europejskiej w dziedzinie architektury współczesnej imienia Miesa van der Rohego. Przyznane w kwietniu 2013 roku wyróżnienie dla Larsena było zapewne jedną z lepszych wiadomości przed śmiercią, która zaprosiła o do siebie dwa miesiące po ogłoszeniu wyników.
Harpa, czyli harfa
Macie pojęcie, że nazwa budynku – Harpa – została wyłoniona w konkursie spośród 4 156 propozycji?! Szczerze współczuję jury, zmuszonemu do możliwie najbardziej fachowej i obiektywnej oceny operowych imion nadesłanych w sumie przez 1 200 mieszkańców. Każdy z nich przedstawił więc średnio nie jedną, a jakieś 3,5 nazewniczej możliwości.
Kryteria, jakimi kierowali się decydenci całkiem dobrze podsumowuje sformułowanie: islandzkość dostępna dla wszystkich. Zwycięskie imię powstałego w stolicy dzieła architektury miało być bowiem zaczerpnięte z języka islandzkiego i jednocześnie nie stawiać przed obcokrajowcami bariery wymowowej.
Zwycięska harpa wydaje się być o tyle wyjątkowa, że dysponuje aż dwoma znaczeniami. To stare islandzkie słowo, które odnosi się do czasu w roku przypadającego na środkową wiosnę, ma swoje korzenie w kalendarzu nordyckim. Harpa to bowiem nazwa jednego z jego miesięcy – nomen omen cechującego się najłatwiejszą wymową.
Alternatywne znaczenie przybywa w jednym z pierwszych potencjalnych skojarzeń z tym słowem. Harpa oznacza wszak także „harfę” i tę drogę nazewniczego uzasadnienia cechuje o tyle większa adekwatność sytuacyjna, że niejedna harfa w Harpie gościła.
Warto nawet bez biletu
Nie trzeba mieć wejściówek na koncert, żeby wybrać się do opery! Ogólnodostępne przestrzenie wewnętrzne budynku zapraszają odwiedzających i są wartym uwagi dopełnieniem zewnętrznych doznań wizualnych. Mimo że nie udało mi się wśliznąć bezpośrednio do sali koncertowej, sama wizyta w przeszklonym holu wejściowym zrobiła na mnie duże wrażenie. Bez wątpienia Harpa to wisienka na rejkiawickim torcie architektonicznym.
Źródła
- https://culture.ec.europa.eu/pl/cultural-and-creative-sectors/architecture/eumies-awards
- https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_13_376
- https://harpa.is/en/about-harpa/
- https://harpa.is/en/awards
- https://harpa.is/en/history
- https://harpa.is/en/the-design